Έκθεση εφαρμογής κανόνων της ΕΕ κατά των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών
2 Μαΐου, 20249η Προσκυνηματική Διαδρομή προς τον Όσιο Ιωάννη το Ρώσσο
14 Μαΐου, 2024Το 2024 φαίνεται να επιφυλάσσει μια σειρά προκλήσεων για τον κόσμο του κρασιού. Ο πληθωρισμός, η μείωση των πωλήσεων, οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού και η κλιματική κρίση αναμένεται να συνεχίσουν να αποτελούν προβληματικά θέματα. Η «Οινολογία», αναζητώντας ενδείξεις για το μέλλον, εξέτασε τη διεθνή αρθρογραφία του πρώτου τριμήνου του έτους και συγκέντρωσε τις τάσεις που αναμένεται να προκαλέσουν ενδιαφέρον στην παγκόσμια οινοβιομηχανία στο εγγύς μέλλον. Αναμένεται να είναι αναγκαίο να παρακολουθηθούν προσεκτικά αυτές οι εξελίξεις προκειμένου να ληφθούν κατάλληλα μέτρα και να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις που προκύπτουν.
Κλιματική αλλαγή & βιωσιμότητα
Η παγκόσμια οινοβιομηχανία αντιμετωπίζει προκλήσεις λόγω της κλιματικής αλλαγής και επικεντρώνεται ολοένα και περισσότερο σε βιώσιμες πρακτικές. Οι παραγωγοί εξετάζουν περιβαλλοντικά φιλικές μεθόδους και καινοτόμες τεχνολογίες για να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην παραγωγή κρασιού. Παράλληλα, το Texas A&M College of Agriculture & Life Sciences ερευνά νέες λύσεις στην οινολογία που συμβαδίζουν με τις νέες κλιματικές συνθήκες και εκπαιδεύει τους φοιτητές σε περιβαλλοντικά φιλικές πρακτικές οινοποίησης. Η οινοποιία αναζητά νέες βιώσιμες τεχνικές, όπως η χρήση ανοξείδωτων βαρελιών με εμβάπτιση ξύλου, αντί των παραδοσιακών ξύλινων βαρελιών. Η ετικέτα του κρασιού θα αναφέρει τις βιώσιμες πρακτικές που χρησιμοποιήθηκαν, ενώ η εμφάνιση οργανισμών όπως η Regenerative Viticulture Foundation υπογραμμίζει τη δέσμευση στη βιώσιμη παραγωγή. Επίσης, η χρήση ελαφρύτερων φιαλών και εναλλακτικών συσκευασιών αποτελεί απάντηση στην αύξηση του ανθρακικού αποτυπώματος, ενώ ερευνητές εξερευνούν νέες ποικιλίες αμπέλου και περιοχές καλλιέργειας. Συνολικά, η οινοποιία αντιμετωπίζει τη διπλή πρόκληση της κλιματικής αλλαγής και της ζήτησης για βιώσιμα προϊόντα.
Τάσεις καταναλωτών
Οι καταναλωτές, ειδικά οι νέοι, στρέφονται περισσότερο σε μη αλκοολούχα ποτά, μια αγορά η οποία προβλέπεται να αυξηθεί μέχρι το 2028. Η οινοβιομηχανία ερευνά τεχνικές αποαλκόολωσης για να καλύψει αυτήν την ανάγκη, ενώ οι καταναλωτές αρχίζουν να αποδέχονται τα αφρώδη κρασιά και για καθημερινή κατανάλωση. Τα boutique οινοποιεία επιδιώκουν τη δημιουργία μοναδικών γεύσεων, με τα πορτοκαλί κρασιά (orange wines) να ανεβαίνουν δυναμικά στην αγορά. Επιπλέον, παρατηρείται αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα φυσικά κρασιά, ενώ οι εξερευνήσεις στον χώρο των orange wines ανοίγουν νέους ορίζοντες στην κατανάλωση κρασιού.
Εναλλακτικές ποικιλίες & Διαφορετικότητα
Παρατηρείται αυξανόμενο ενδιαφέρον των οινοποιείων να πειραματίζονται με λιγότερο γνωστές ποικιλίες από διάφορα μέρη του κόσμου. Ένα παράδειγμα αποτελεί η ιταλική ποικιλία Sagrantino, που καλλιεργείται με επιτυχία στο Τέξας. Οι καταναλωτές επίσης είναι περισσότερο ανοιχτοί σε νέες γεύσεις και αμπελοοινικά στυλ, εξερευνώντας περιοχές παραγωγής κρασιού όπως η Ουρουγουάη. Ταυτόχρονα, ο κλάδος του κρασιού αρχίζει να ανοίγεται προς πιο ιδιαίτερες ομάδες καταναλωτών, τόσο ως προς την κατανάλωση όσο και την ηγεσία των οινοπαραγωγικών μονάδων. Η ενσωμάτωση μειονοτήτων είναι ήδη σε εξέλιξη, υποδεικνύοντας ένα μέλλον με πολυποίκιλη ανθρώπινη παρουσία στον κλάδο.
Αγοραστικό κοινό και ηλεκτρονικό εμπόριο
Η οινοβιομηχανία εξακολουθεί να εξαρτάται κυρίως από μεγάλης ηλικίας καταναλωτές, καθώς η γενιά Gen Z δεν εκδηλώνει το ίδιο ενδιαφέρον για το κρασί με τις προηγούμενες γενιές. Οι Millennials είναι πιο κοντά στην κατανάλωση, αλλά ανταποκρίνονται σε παροδικές μόδες και πειραματίζονται ευκολότερα με νέα προϊόντα. Ωστόσο, οι νεότεροι καταναλωτές δείχνουν αυξημένη εμπιστοσύνη στις γνώσεις τους για το κρασί και εκδηλώνουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εμπόρους λιανικής. Οι πωλήσεις κρασιού μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου μειώνονται σε σχέση με άλλα αλκοολούχα ποτά, αλλά προβλέπεται ανάπτυξη στο μακροπρόθεσμο μέλλον.
Τεχνολογία και Πειραματισμός
Η τεχνολογία επηρεάζει και την οινοβιομηχανία, με ρομπότ που βοηθούν στην αμπελουργία και τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης για ποικιλίες κρασιών. Εφαρμογές της τεχνολογίας περιλαμβάνουν την αντιμετώπιση της πλαστογράφησης των κρασιών και τη δημιουργία γευστικών προφίλ. Επιπλέον, οι οινοπαραγωγοί πειραματίζονται με συνδυασμούς σταφυλιών και άλλων φρούτων, αντιμετωπίζοντας κλιματικές προκλήσεις και δημιουργώντας πολυποίκιλα και γευστικά κρασιά.
Για περισσότερες πληροφορίες και άρθρα επισκεφτείτε τη σελίδα https://www.oinologia.gr/